Mesto Žilina modernizuje digitálne služby pre občanov i podnikateľov

digi 2digi 2

Modernizácia skráti čas na vybavovanie požiadaviek a zníži administratívnu záťaž. Výrazne sa tak zjednoduší komunikácia medzi mestom na jednej strane a občanmi či podnikateľmi na strane druhej. Žilinská radnica si od realizácie projektu sľubuje aj poskytovanie komfortu a jednoduchosti využívania elektronických služieb na takej úrovni, akú ponúkajú komerčné weby. Na inovatívny projekt získalo mesto Žilina viac ako 900-tisíc eur z eurofondov cez Program Slovensko.

Cieľom projektu Personalizácia služieb mesta Žilina je sprístupniť služby v digitálnej podobe tak, aby boli prehľadné, rýchle a ľahko dostupné. Žilinčania by tak v blízkej budúcnosti vybavili mnohé svoje požiadavky aj bez nutnej návštevy úradu. „Tento projekt vnímame ako míľnik v digitalizácii verejných služieb. Chceme, aby naši občania a podnikatelia cítili, že ich čas je pre nás vzácny a aj služby mesta môžu byť moderné, efektívne a ústretové. Žilina sa tak zaradí ku slovenským samosprávam plniacim víziu digitálneho štátu 21. storočia,“ uviedol primátor Peter Fiabáne.

Komunikácia občanov s mestom bude prebiehať rôznymi kanálmi. Tie budú navrhnuté tak, aby bolo ich užívanie intuitívne a zrozumiteľné pre rôznych používateľov aj zariadenia. Mestské systémy budú zároveň lepšie prepojené s inými úradmi, čo umožní rýchlejšie spracovanie žiadostí a menej administratívy. Vďaka tomu mesto dokáže vybaviť viac služieb automaticky bez toho, aby o ne museli obyvatelia osobitne žiadať. Súčasne sa zjednoduší spolupráca aj s inými inštitúciami a firmami, čím ubudnú zbytočné, prípadne opakované výmeny dokumentov a úradné postupy sa tak skrátia.

Zásluhou nových digitálnych služieb už nebude vo väčšine prípadov potrebná osobná návšteva mestského úradu. Občania aj podnikatelia si budú môcť rýchlo a jednoducho vybaviť mnohé prioritné životné situácie online, pričom elektronické služby sa budú správať proaktívne. V praxi tak používateľ napríklad dostane automaticky notifikáciu o všetkých stavebných konaniach, ktoré sa začali v okolí jeho nehnuteľnosti. Rovnako si bude môcť nastaviť a personalizovať pravidlá množstvového zberu odpadu. Aj v mimoriadne náročných životných situáciách, ako je úmrtie blízkej osoby, digitálne služby zabezpečia väčšinu administratívnych úkonov automaticky. Pozostalí tak budú odbremenení od zložitých úradných povinností v období smútku.

Elektronické služby budú realizované používateľským rozhraním, ktoré celý proces výrazne zjednoduší. Komunikácia s mestským úradom sa tak už čoskoro zefektívni a prinesie aj príjemnejší používateľský zážitok.