Trolejbusy v Žiline budú mať novú modernú základňu

depo_fotodepo_foto

Jednou z kľúčových priorít samosprávy je modernizácia infraštruktúry verejnej dopravy. V januári minulého roka bol slávnostne poklepaný základný kameň novostavby trolejbusového depa, ktorého realizácia je momentálne vo svojej záverečnej fáze.

Na Kvačalovej ulici rastie moderná údržbová základňa trolejbusov. Ide o najväčšiu investíciu Dopravného podniku mesta Žiliny za posledných 30 rokov vo výške približne 35 miliónov eur.   

Prvá fáza projektu, výstavba krytej odstavnej plochy pre trolejbusy, bola ukončená ešte k 30. júnu 2024 a v súčasnosti je v predčasnom užívaní. Celková hodnota prvej fázy projektu je viac ako 3 milióny eur. Financovanie bolo zabezpečené zo zdrojov Európskej únie a štátneho rozpočtu z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra, pričom spolufinancovanie bolo vo výške 5 percent.

Predpoklad ukončenia druhej fázy projektu je do konca roka 2025 a spočíva vo výstavbe novej haly trolejbusov, rekonštrukcie a modernizácie existujúcich objektov v areáli depa vrátane inžinierskych sietí. Realizáciou projektu tak v Žiline vznikne moderné depo pre technickú a hygienickú údržbu kompletného vozového parku mestskej hromadnej dopravy. Rozpočet druhej fázy projektu je necelých 32 miliónov eur, financovaných z Programu Slovensko, zo zdrojov Európskej únie a štátneho rozpočtu, so spolufinancovaním 5 percent. Objekt údržby trolejbusov je dnes už takisto v predčasnom užívaní.

„V prevádzke sa aktuálne nachádza obchádzková trasa pre trolejbusy a priestory, kde sa vykonáva servis vozidiel. Súčasťou komplexu je lakovňa, ktorá slúži na povrchovú úpravu autobusov a trolejbusov po haváriách. V depe bol zároveň zrekonštruovaný bazén na zachytávanie dažďovej vody, tá bude následne čiastočne využitá na umývanie vozidiel. Medzi súčasné aktivity patria rekonštrukcia objektov umyvárne vozidiel a haly na opravy a údržbu autobusov, betonážne práce v areáli depa, realizácia vnútroareálových rozvodov úžitkovej vody, požiarnej nádrže, osvetlenia areálu, trakčného vedenia v areáli depa, oplotenia či sadových úprav,“ informoval konateľ DPMŽ Mikuláš Kolesár.

Veľmi dôležitý je aj ekologický aspekt areálu. Všetky spevnené plochy budú vodozádržné, povrchová voda bude zachytávaná na umývanie vozidiel. Súčasťou celého projektu sú aj tri zelené strechy, ku ktorým pribudli dve dažďové záhrady a realizuje sa náhradná výsadba za vyrúbanú zeleň v podobe krovitých porastov, listnatých drevín, ihličnanov a iných drevín.

„Nové trolejbusové depo so sebou prináša množstvo výhod. V minulosti bolo rozdelené na dve pracoviská, ktoré sa týmto združili na jedno miesto poskytujúce väčšiu kapacita pre vozidlá, viac technologických možností, modernú technológiu, svetelnejší a bezpečnejší priestor pre zamestnancov. Ďalším pozitívom sú možnosti pre opravy. Mnohé z nich boli predtým riešené cez dodávateľskú firmu, pričom vďaka novému priestoru si ich Dopravný podnik mesta Žiliny dokáže zabezpečiť sám,“ doplnil primátor Žiliny Peter Fiabáne. 

Pre cestujúcich projekt zabezpečí zvýšenie spoľahlivosti výpravy a prevádzky trolejbusov a autobusov, zvýši sa úroveň starostlivosti o čistotu exteriéru a dezinfekciu interiéru vozidiel.